Jak uczę rosyjskiego?

Alchemicy średniowiecza przez całe życie szukali sposobu, by stworzyć kamień filozoficzny i obrócić go w złoto. Alchemią świata współczesnego jest poszukiwanie idealnej metodyki nauczania języka obcego.

200 lat temu wszystko była jasne i proste: uczyć się języka obcego oznaczało czytać i tłumaczyć. Jednak im większą wiedzę zdobywaliśmy w dziedzinach psychologii, pedagogiki, lingwistyki i psycholingwistyki, tym bardziej komplikowała się odpowiedź na pytanie: Jak uczyć?

Wiek XX obfitował w rozmaite wynalazki, także w dziedzinie metodyki nauczania. Główną wadą większości nurtów było bardzo restrykcyjne przywiązanie do ich założeń i zasad. Natomiast to, jak w danym systemie czuł się sam zainteresowany - uczeń, miało już drugorzędne znaczenie. Bardzo często wszystkie niepowodzenia tłumaczono jednym: nie przestrzegało się wszystkich zasad naszej metodyki i stąd brak efektów nauki.

Dzisiaj coraz częściej za metodykę idealną uważa się taką, która najlepiej pomaga oswoić się z językiem obcym danej konkretnej osobie. Oczywiście, nie wyklucza to korzystania z dorobku wielu różnych autorytetów w tej dziedzinie. Ważne jest to, aby dobór rozmaitych elementów był przemyślany, logiczny i uzasadniony.

Opracowana przeze mnie autorska metodyka nauczania rosyjskiego dla Polaków, ciągle udoskonalana i "dążąca do ideału", opiera się na kilku ważnych zasadach:

dr Tatiana Wojtas